GAMELAN...

i had been introduced to this music instrument by my music teacher,pn.norlida...after been introduced to this instrument,i had fell in love with it...before this i thought gamelan is not an interesting instrument to play...but after play it for 1 year i changed my thought....bak kata pepatah melayu,tak kenal maka tak cinta....bila dah lama main rasa macam xnak tinggalkan pulak...tu la penangan gamelan t'hadap diri aku...skang ni dh hampir 3 thn aku abdikan diri main alat unik ni...i play kenong...it's a funny name for me at first...x susah nk main alat ni...cuma ketuk je ikut masa t'tentu...not x susah sgt mcm rekoder & piano...not utk gamelan bknnya A,C,D& etc but guna nombor...so senang nk handle alat nih...kenong ni bunyinya mcm gong tp bunyinya lebih kecil drpd gong...gong & kenong ada connection...dalam lagu tertentu gong akan ikut gerak kenong...




















bila kenong diketuk gong pn akan diketuk atau diketuk selang seli...klau nk dibandingkan dgn alat yg lain mcm gambang kayu,gendang atau peking,kenong lebih senang nk dimainkan...but we should have 100% concentration...x leh leka wlaupun seminit...klau fikiran di tempat lain mmg habis la hancur...xtau mana satu nk ketuk..it used to happen to me few times...aku dh buat gamelan performance kt bnyk
tmpt....tu la saat yg paling 'best' dlm hidup aku....harap2 next time aku dpt main lg....amin...

Comments

Popular posts from this blog

Ke'Partee Over'An!!!!

Nostalgia Lama Kembali Berputar......

It's All About Life